Kalendář událostí

Rozvrh akcí květen 2024

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

Chemie Světélkující krystaly 8. - 9. třída ZŠ

Termín
2024-05-27 08:3010:00
Lektor
Hana Doušová
Učebna
Chemie, 5.poschodí, dveře č. 5.06
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
8. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Chemie je zábavná! Slyšeli jste někdy o fluorescenci? Máme pro vás připravený program s názvem „Světélkující krystaly“, kde budeme řešit v rámci laboratorní úlohy „Rekrystalizace kyseliny salicylové“. Přiblížíme si nejen jev fluorescence, ale i vyzkoušíme základní laboratorní techniky, jako je vážení, odměřování kapalin, příprava roztoků, krystalizace z vody nebo filtrace za sníženého tlaku (práce s vodní vývěvou). Cílem programu je získání praktických znalostí a dovedností, které žákům umožní lépe pochopit a orientovat se v teorii, která je vyučována ZŠ a gymnáziích.

Předpoklady: Co jsou pevné látky, rozpouštědlo, vědomí o rozpustnosti/nerozpustnosti pevných látek. Co je roztok a suspenze, změna skupenství. Mírná manuální zručnost – práce s ohněm, práce se sklem.

Cíle:

  • Žáci se naučí aplikovat své teoretické znalosti v praxi;
  • Dále si vyzkouší základní laboratorní techniky – krystalizaci z vody (v laboratorních podmínkách; rušená krystalizace), filtraci za sníženého tlaku (práce s vodní vývěvou), vážení, odměřování kapalin pomocí odměrného válce (může být rozšířeno o pipetování - pro 9. třídu a o filtraci horkého roztoku za normálního tlaku); měření bodu tání, utajený var, nasycený a přesycený roztok, čistota látek, promývání, práce s ohněm, příp. plynovou kartuš;
  • Zjistí, co je fluorescence, salix, acylpyrin;
  • Žáci se naučí orientovat v laboratoři (správně poznají jednotlivé laboratorní sklo a pomůcky);
  • Žáci získají praktické znalosti a dovednosti a pobaví se.

Návaznost na program: Chemie – laboratorní techniky; fyzikální jevy.

Přírodopis Svět dinosaurů aneb Strategie přežití

Termín
2024-05-27 08:3012:00
Lektor
Hana Krauseová
Učebna
Kov, 4.poschodí, dveře č. 4.06
Kapacita
30 dětí
Doporučeno
1. - 5. třída ZŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Jak vypadala krajina v éře dinosaurů, a jak se jim v ní žilo? V našem komponovaném dvouapůlhodinovém dopoledním programu pro celou třídu, připraveném ve spolupráci učebny biologie, grafiky a textilu, se věnujeme vytváření prvních představ o evoluci a biologii adaptace. Rozvíjíme kreativní učení, teamovou spolupráci, fantazii, rukodělnou zručnost a jemnou motoriku. Využíváme nejen moderní technologie, ale také vracíme děti k práci s texturami a přírodními materiály.

Budeme pracovat s fosiliemi, mikroskopy, a ke svému zkoumání použijeme také provázek a vaječné skořápky. Naši vědeckou laboratoř následně proměníme v kreativní studio a vytvoříme stylizovanou druhohorní krajinu. Připravíme si tak autentickou scénu pro nástup hlavních aktérů, dinosaurů. Ty vyrobíme z textilních materiálů a do své tvorby promítneme poznatky o jejich anatomii i struktuře. Celou závěrečnou scénu digitálně nasnímáme, a kromě originálního záznamu si ze Sféry odneseme i vlastnoručně vyrobené artefakty. 

Projekt „SFÉRA učí kreativně“ byl realizován za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a MK ČR. 

 
 

Návaznost na programČlověk a jeho svět, Člověk a příroda.

Doba trvání programu: 8.30 - 10.00, přestávka, 10.30 - 12.00

Dřevo Není tužka jako tužka

Termín
2024-05-27 08:3010:00
Lektor
Aneta Součková
Učebna
Dřevo, 4.poschodí, dveře č. 4.07
Kapacita
14 dětí
Doporučeno
3. - 9. třída ZŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Pastelky a tužky denně používáme, ale známe je doopravdy? V dřevodílně půjdeme za poznáním výroby psací tužky či pastelky, dostaneme se k její historii a materiálu, ze kterého vznikala tuha. Zkrátka prozkoumáme tužku do detailů ze všech stran. Následně jí použijeme, abychom obkreslily materiál a budeme obrábět do té doby, než nám pod rukama vznikne stojánek na tužky.

Cíle

  • Cílem programu je seznámit studenty s výrobou tužky - od surového materiálu až po finální naostření;
  • Žáci si vyrobí vlastní stojánek na tužky, který bude sám o osobě vypadat jako velká tužka;
  • Žáci se naučí pracovat se svěrkami, pilkou ocaskou, rašplemi, pilníky a brusnými papíry. Při tvoření zjistí, jak se používá stojanová vrtačka a dovedou s ní manipulovat tak, aby si správně vyvrtali všechny otvory ve stojáncích;
  • Program žáky poučí o historii tužky, jejím zpracování a ukáže jim, jak pracovat s materiálem tak, aby si dokázali sami vytvořit svůj originální stojánek na tužky;
  • Program bude žákům představován pomocí prezentace a ukázkových videí, ale také přímou ukázkou práce s nářadím. Na závěr si žáci odnáší, svůj vlastnoručně vyrobený stojánek na tužky.

Návaznost na program: Na tento program je možné navázat, ve výtvarné výchově, kresbou na papír s ukázkou stínování pomocí úhlů a grafitu. Případně v hodinách chemie a pokusy s grafitem.

Rezervace

Fyzika Sluneční soustava — Vesmír v malíku

Termín
2024-05-27 08:3010:00
Lektor
Helena Drobná
Učebna
Fyzika/Robotika, 5.poschodí, dveře č. 5.11
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
7. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Pojďme společně projít jedním z největších dobrodružství, ve kterém člověk poprvé vykročil od mýtů a bájí k vědeckému poznávání fungování přírody a Vesmíru. Bez přímého měření, ale pomocí základní geometrie a trigonometrie se naučíte určovat vzdálenosti i velikost velmi vzdálených objektů. Prakticky si vyzkoušíte funkci základních geometrických optických těles. Nahlédneme na mechanismy vztahu a pohybu těles Sluneční soustavy. Rozkryjeme Einsteinem navrženou teorii relativity. 

Předpoklady:

  • Zeměpis — základní představa, co je Sluneční soustava a jakými tělesy je tvořena;
  • Matematika — trigonometrie, Pythagorova věta;
  • Fyzika — optika, optoscká tělesa

Cíle: Žáci si myšlenkově projdou jedním z největších lidských dobrodružství, ve kterém člověk poprvé vykročil od mýtů a bájí k vědeckému poznávání fungování přírody a Vesmíru. Žáci si na konkrétním příkladu rozměrů prvků Sluneční soustavy vyzkouší využití geometrie a trigonometrie pro určování velkých vzdáleností a rozměrů vzdálených předmětů. Žáci si prakticky vyzkouší funkci a princip základních optických těles.

Návaznost na program: Matematika — geometrie a trigonometrie; Fyzika — optika; Zeměpis — velikost a vzdálenost těles Sluneční soustavy.

Dřevo Poličky a police

Termín
2024-05-27 08:3010:00
Lektor
Aneta Součková
Učebna
Dřevo, 4.poschodí, dveře č. 4.07
Kapacita
14 dětí
Doporučeno
6. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Což si tak “na vlastní ruce” vyzkoušet  práci se dřevem a dozvědět se více o tomto tradičním řemesle? No jasně, u nás ve sférické dílně dřeva budete mít možnost se ponořit do světa dřeva, učit se základní řemeslné dovednosti a vytvořit si vlastní dřevěné projekty.

Cíle: 

  • Během programu seznámíme žáky o výrobě poličky či police, z masivního materiálu. Poučíme je o druzích, využití a historii polic v nábytkářství. Během výuky získají znalosti o tom, jak jsou police upevněné ke zdi a dovedou vysvětlit, jak se upevní jimi vyrobené police;
  • Žáci se naučí kompletně opracovávat materiál a dokážou spojit několik dílů k sobě za pomocí vrutů. Získají nové znalosti o využívaných materiálech. Konkrétně se naučí tyto dovednosti: pilovat pilníky, brousit brusnými papíry, vrtat na stojanové vrtačce a za pomocí aku vrtačky, ale také šroubovat vruty za pomocí šroubováků;
  • Žákům bude program představen krátkou prezentací, kde si povíme o celém procesu výroby poliček, její historii a různé škále využití. Program rozšíří obzory o nábytkářské výrobě a různých druzích materiálu. Napomůže k jejích zručnosti pro šroubování vrutů a připevňování bajonetového závěsu. Po absolvování hodiny si žáci odnáší své vyrobené poličky.

Návaznost na program: Návaznost v dějinách, skříně, sekretáře a kredence využívané v historii, ale i v současnosti. Mechanické namáhání (polic) ve fyzice.

Rezervace

Dřevo Hrací kostky

Termín
2024-05-27 08:3010:00
Lektor
Aneta Součková
Učebna
Dřevo, 4.poschodí, dveře č. 4.07
Kapacita
14 dětí
Doporučeno
1. - 5. třída ZŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: “Kde je kostka?” Padá vám hrací kostka při deskových hrách často pod stůl? Není potřeba si zoufat. Vzdělávací program "Hrací kostka" je navržen tak, aby umožnil účastníkům rozvíjet své dovednosti v práci se dřevem a objevovat tak krásu a radost z této činnosti. Bez ohledu na vaši úroveň zkušeností vás program podpoří v cestě k tvorbě vlastních dřevěných výrobků.

Cíle: Program žáky seznamuje s používaným materiálem, historií a podobou hracích kostek. Naučí je lepšímu prostorovému vnímání. Jedná se o výrobu hrací kostky, která se bude utvářet z obyčejného kusu dřeva, ze kterého si žáci postupně vyřezají krychli a utvoří svojí hrací kostku. Žáci se naučí pracovat s pilou ocaskou, pilníky, brusným papírem a vypalovačkou. Získají lepší manuální zručnost, konkrétně budeme: řezat, pilovat, brousit a vypalovat vzory do dřeva. Závěrem si vyzkoušíme, jaké nám na kostce padají čísla.

Návaznost na program: Historie ručních nástrojů, používaných již od pravěku.

Rezervace

Přírodopis Moje jedinečnost

Termín
2024-05-27 08:3010:00
Lektor
Markéta Sodomková
Učebna
Přírodopis, 5.poschodí, dveře č. 5.05
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
8. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Moje jedinečnost zavede žáky do fascinujícího světa lidské variability, v němž budeme společně zkoumat vlastní jedinečné znaky, jako je struktura duhovky, morfologie tváře či nezaměnitelná osobní motorika ruky. Vyzkoušíme si, jak funguje identifikace ve světě biometrie, a ponoříme se i do světa variability smyslového vnímání.

IT/VR Cesta do virtuálního světa: Objevujeme virtuální realitu

Termín
2024-05-27 08:3010:00
Lektor
Klára Karimaghai
Učebna
IT/VR, 5.poschodí, dveře č. 5.12
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
6. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Tento workshop o virtuální realitě studentům nabízí fascinující zážitek a učení v několika fázích. Na začátku se studenti účastní interaktivního kvízu, který slouží k otevření diskuze o virtuální realitě. Teoretická část zahrnuje historický přehled a ukázky využití VR v praxi. V praktické části si skupiny studentů samy vytvoří virtuální svět a ZOO, což zahrnuje skupinovou i individuální práci. Pracujeme v aplikaci CoSpaceEdu a své návrhy skupina uvidí ve VR Headsetu. Každý student si samostatně vytvoří svou vlastní zoologickou zahradu, kterou poté pomocí VR Headsetu navštíví. Workshop zakončuje diskuse o přínosu virtuální reality a nabízí prostor pro dotazy a zpětnou vazbu.

Předpoklady:

· Základní znalost a orientace práce s PC (dle RVP MŠMT);

· Komunikativnost, vlastní formulace myšlenek a vyjadřování v souvislém ústním projevu;

· Kooperace, dodržování pokynů lektora a zásad bezpečnosti při práci s technikou.

Cíle: Tento workshop dětem poskytne základní povědomí o virtuální realitě a umožní jim zažít několik interaktivních zážitků v tomto prostředí. Interaktivní prvky a praktická ukázka tvorby ve VR by měly být inspirací pro jejich vlastní kreativní projekty v této nové digitální realitě a pro její využití pro vzdělávání, objevování a výzkum.

Návaznost na program: Informační technologie; Virtuální realita inspiruje k objevování dalších IT dovedností, které jsou potřeba pro její tvorbu – např. základy programování; Inspirace pro využití VR ve výuce – děti mohou podniknout virtuální exkurze, zkoumat objekty, vyzkoušet si simulace, tvořit prezentace pro své spolužáky, apod.; Používání a tvorba virtuální reality podporuje kreativitu, kritické myšlení a týmovou spolupráci; Zvyšuje úroveň digitálních dovedností a nabízí nespočet příležitostí k efektivnímu využití nových technologií nejen ve vzdělávání.

Sférické hřiště Výprava za duhou

Termín
2024-05-27 09:0010:15
Lektor
Karolina Kuhnová
Učebna
Sférické hřiště, 5..poschodí, dveře č. 5.01
Kapacita
25 dětí
Doporučeno
MŠ + 1. a 2. třída ZŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Program se odehrává v prostředí "Vědeckého hřiště", kde mohou děti individuálně experimentovat, zkoumat a objevovat. Zábavným způsobem se seznámí např. s kladkou, hydraulikou, elektromagnetem, mísením kapalin, atd. V řízené části se zaměříme na přírodu a budeme hledat odpověď na otázku: "Kde se berou barvy v duze?"

Co nás čeká? Hledání pokladu, zážitková hra, optické klamy. Program vyvrcholí cestou do vesmíru v našem zcela jedinečném "kině na kouli".

Polytechnické vzdělávání, EVVO, Věda na kouli

Program rozvíjí: kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, činnostní a občanské kompetence 

Cíle: Žák soustředěně pozoruje, zkoumá a experimentuje. Žák pochopí vznik duhy.

 

Chemie Světélkující krystaly 8. - 9. třída ZŠ

Termín
2024-05-27 10:3012:00
Lektor
Hana Doušová
Učebna
Chemie, 5.poschodí, dveře č. 5.06
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
8. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Chemie je zábavná! Slyšeli jste někdy o fluorescenci? Máme pro vás připravený program s názvem „Světélkující krystaly“, kde budeme řešit v rámci laboratorní úlohy „Rekrystalizace kyseliny salicylové“. Přiblížíme si nejen jev fluorescence, ale i vyzkoušíme základní laboratorní techniky, jako je vážení, odměřování kapalin, příprava roztoků, krystalizace z vody nebo filtrace za sníženého tlaku (práce s vodní vývěvou). Cílem programu je získání praktických znalostí a dovedností, které žákům umožní lépe pochopit a orientovat se v teorii, která je vyučována ZŠ a gymnáziích.

Předpoklady: Co jsou pevné látky, rozpouštědlo, vědomí o rozpustnosti/nerozpustnosti pevných látek. Co je roztok a suspenze, změna skupenství. Mírná manuální zručnost – práce s ohněm, práce se sklem.

Cíle:

  • Žáci se naučí aplikovat své teoretické znalosti v praxi;
  • Dále si vyzkouší základní laboratorní techniky – krystalizaci z vody (v laboratorních podmínkách; rušená krystalizace), filtraci za sníženého tlaku (práce s vodní vývěvou), vážení, odměřování kapalin pomocí odměrného válce (může být rozšířeno o pipetování - pro 9. třídu a o filtraci horkého roztoku za normálního tlaku); měření bodu tání, utajený var, nasycený a přesycený roztok, čistota látek, promývání, práce s ohněm, příp. plynovou kartuš;
  • Zjistí, co je fluorescence, salix, acylpyrin;
  • Žáci se naučí orientovat v laboratoři (správně poznají jednotlivé laboratorní sklo a pomůcky);
  • Žáci získají praktické znalosti a dovednosti a pobaví se.

Návaznost na program: Chemie – laboratorní techniky; fyzikální jevy.

Dřevo Není tužka jako tužka

Termín
2024-05-27 10:3012:00
Lektor
Aneta Součková
Učebna
Dřevo, 4.poschodí, dveře č. 4.07
Kapacita
14 dětí
Doporučeno
3. - 9. třída ZŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Pastelky a tužky denně používáme, ale známe je doopravdy? V dřevodílně půjdeme za poznáním výroby psací tužky či pastelky, dostaneme se k její historii a materiálu, ze kterého vznikala tuha. Zkrátka prozkoumáme tužku do detailů ze všech stran. Následně jí použijeme, abychom obkreslily materiál a budeme obrábět do té doby, než nám pod rukama vznikne stojánek na tužky.

Cíle

  • Cílem programu je seznámit studenty s výrobou tužky - od surového materiálu až po finální naostření;
  • Žáci si vyrobí vlastní stojánek na tužky, který bude sám o osobě vypadat jako velká tužka;
  • Žáci se naučí pracovat se svěrkami, pilkou ocaskou, rašplemi, pilníky a brusnými papíry. Při tvoření zjistí, jak se používá stojanová vrtačka a dovedou s ní manipulovat tak, aby si správně vyvrtali všechny otvory ve stojáncích;
  • Program žáky poučí o historii tužky, jejím zpracování a ukáže jim, jak pracovat s materiálem tak, aby si dokázali sami vytvořit svůj originální stojánek na tužky;
  • Program bude žákům představován pomocí prezentace a ukázkových videí, ale také přímou ukázkou práce s nářadím. Na závěr si žáci odnáší, svůj vlastnoručně vyrobený stojánek na tužky.

Návaznost na program: Na tento program je možné navázat, ve výtvarné výchově, kresbou na papír s ukázkou stínování pomocí úhlů a grafitu. Případně v hodinách chemie a pokusy s grafitem.

Rezervace

Sférické hřiště Výprava za duhou

Termín
2024-05-27 10:3011:45
Lektor
Karolina Kuhnová
Učebna
Sférické hřiště, 5..poschodí, dveře č. 5.01
Kapacita
25 dětí
Doporučeno
MŠ + 1. a 2. třída ZŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Program se odehrává v prostředí "Vědeckého hřiště", kde mohou děti individuálně experimentovat, zkoumat a objevovat. Zábavným způsobem se seznámí např. s kladkou, hydraulikou, elektromagnetem, mísením kapalin, atd. V řízené části se zaměříme na přírodu a budeme hledat odpověď na otázku: "Kde se berou barvy v duze?"

Co nás čeká? Hledání pokladu, zážitková hra, optické klamy. Program vyvrcholí cestou do vesmíru v našem zcela jedinečném "kině na kouli".

Polytechnické vzdělávání, EVVO, Věda na kouli

Program rozvíjí: kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, činnostní a občanské kompetence 

Cíle: Žák soustředěně pozoruje, zkoumá a experimentuje. Žák pochopí vznik duhy.

 

Fyzika Sluneční soustava — Vesmír v malíku

Termín
2024-05-27 10:3012:00
Lektor
Helena Drobná
Učebna
Fyzika/Robotika, 5.poschodí, dveře č. 5.11
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
7. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Pojďme společně projít jedním z největších dobrodružství, ve kterém člověk poprvé vykročil od mýtů a bájí k vědeckému poznávání fungování přírody a Vesmíru. Bez přímého měření, ale pomocí základní geometrie a trigonometrie se naučíte určovat vzdálenosti i velikost velmi vzdálených objektů. Prakticky si vyzkoušíte funkci základních geometrických optických těles. Nahlédneme na mechanismy vztahu a pohybu těles Sluneční soustavy. Rozkryjeme Einsteinem navrženou teorii relativity. 

Předpoklady:

  • Zeměpis — základní představa, co je Sluneční soustava a jakými tělesy je tvořena;
  • Matematika — trigonometrie, Pythagorova věta;
  • Fyzika — optika, optoscká tělesa

Cíle: Žáci si myšlenkově projdou jedním z největších lidských dobrodružství, ve kterém člověk poprvé vykročil od mýtů a bájí k vědeckému poznávání fungování přírody a Vesmíru. Žáci si na konkrétním příkladu rozměrů prvků Sluneční soustavy vyzkouší využití geometrie a trigonometrie pro určování velkých vzdáleností a rozměrů vzdálených předmětů. Žáci si prakticky vyzkouší funkci a princip základních optických těles.

Návaznost na program: Matematika — geometrie a trigonometrie; Fyzika — optika; Zeměpis — velikost a vzdálenost těles Sluneční soustavy.

Dřevo Hrací kostky

Termín
2024-05-27 10:3012:00
Lektor
Aneta Součková
Učebna
Dřevo, 4.poschodí, dveře č. 4.07
Kapacita
14 dětí
Doporučeno
1. - 5. třída ZŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: “Kde je kostka?” Padá vám hrací kostka při deskových hrách často pod stůl? Není potřeba si zoufat. Vzdělávací program "Hrací kostka" je navržen tak, aby umožnil účastníkům rozvíjet své dovednosti v práci se dřevem a objevovat tak krásu a radost z této činnosti. Bez ohledu na vaši úroveň zkušeností vás program podpoří v cestě k tvorbě vlastních dřevěných výrobků.

Cíle: Program žáky seznamuje s používaným materiálem, historií a podobou hracích kostek. Naučí je lepšímu prostorovému vnímání. Jedná se o výrobu hrací kostky, která se bude utvářet z obyčejného kusu dřeva, ze kterého si žáci postupně vyřezají krychli a utvoří svojí hrací kostku. Žáci se naučí pracovat s pilou ocaskou, pilníky, brusným papírem a vypalovačkou. Získají lepší manuální zručnost, konkrétně budeme: řezat, pilovat, brousit a vypalovat vzory do dřeva. Závěrem si vyzkoušíme, jaké nám na kostce padají čísla.

Návaznost na program: Historie ručních nástrojů, používaných již od pravěku.

Rezervace

Dřevo Poličky a police

Termín
2024-05-27 10:3012:00
Lektor
Aneta Součková
Učebna
Dřevo, 4.poschodí, dveře č. 4.07
Kapacita
14 dětí
Doporučeno
6. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Což si tak “na vlastní ruce” vyzkoušet  práci se dřevem a dozvědět se více o tomto tradičním řemesle? No jasně, u nás ve sférické dílně dřeva budete mít možnost se ponořit do světa dřeva, učit se základní řemeslné dovednosti a vytvořit si vlastní dřevěné projekty.

Cíle: 

  • Během programu seznámíme žáky o výrobě poličky či police, z masivního materiálu. Poučíme je o druzích, využití a historii polic v nábytkářství. Během výuky získají znalosti o tom, jak jsou police upevněné ke zdi a dovedou vysvětlit, jak se upevní jimi vyrobené police;
  • Žáci se naučí kompletně opracovávat materiál a dokážou spojit několik dílů k sobě za pomocí vrutů. Získají nové znalosti o využívaných materiálech. Konkrétně se naučí tyto dovednosti: pilovat pilníky, brousit brusnými papíry, vrtat na stojanové vrtačce a za pomocí aku vrtačky, ale také šroubovat vruty za pomocí šroubováků;
  • Žákům bude program představen krátkou prezentací, kde si povíme o celém procesu výroby poliček, její historii a různé škále využití. Program rozšíří obzory o nábytkářské výrobě a různých druzích materiálu. Napomůže k jejích zručnosti pro šroubování vrutů a připevňování bajonetového závěsu. Po absolvování hodiny si žáci odnáší své vyrobené poličky.

Návaznost na program: Návaznost v dějinách, skříně, sekretáře a kredence využívané v historii, ale i v současnosti. Mechanické namáhání (polic) ve fyzice.

Rezervace

Přírodopis Moje jedinečnost

Termín
2024-05-27 10:3012:00
Lektor
Markéta Sodomková
Učebna
Přírodopis, 5.poschodí, dveře č. 5.05
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
8. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Moje jedinečnost zavede žáky do fascinujícího světa lidské variability, v němž budeme společně zkoumat vlastní jedinečné znaky, jako je struktura duhovky, morfologie tváře či nezaměnitelná osobní motorika ruky. Vyzkoušíme si, jak funguje identifikace ve světě biometrie, a ponoříme se i do světa variability smyslového vnímání.

IT/VR Cesta do virtuálního světa: Objevujeme virtuální realitu

Termín
2024-05-27 10:3012:00
Lektor
Klára Karimaghai
Učebna
IT/VR, 5.poschodí, dveře č. 5.12
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
6. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Tento workshop o virtuální realitě studentům nabízí fascinující zážitek a učení v několika fázích. Na začátku se studenti účastní interaktivního kvízu, který slouží k otevření diskuze o virtuální realitě. Teoretická část zahrnuje historický přehled a ukázky využití VR v praxi. V praktické části si skupiny studentů samy vytvoří virtuální svět a ZOO, což zahrnuje skupinovou i individuální práci. Pracujeme v aplikaci CoSpaceEdu a své návrhy skupina uvidí ve VR Headsetu. Každý student si samostatně vytvoří svou vlastní zoologickou zahradu, kterou poté pomocí VR Headsetu navštíví. Workshop zakončuje diskuse o přínosu virtuální reality a nabízí prostor pro dotazy a zpětnou vazbu.

Předpoklady:

· Základní znalost a orientace práce s PC (dle RVP MŠMT);

· Komunikativnost, vlastní formulace myšlenek a vyjadřování v souvislém ústním projevu;

· Kooperace, dodržování pokynů lektora a zásad bezpečnosti při práci s technikou.

Cíle: Tento workshop dětem poskytne základní povědomí o virtuální realitě a umožní jim zažít několik interaktivních zážitků v tomto prostředí. Interaktivní prvky a praktická ukázka tvorby ve VR by měly být inspirací pro jejich vlastní kreativní projekty v této nové digitální realitě a pro její využití pro vzdělávání, objevování a výzkum.

Návaznost na program: Informační technologie; Virtuální realita inspiruje k objevování dalších IT dovedností, které jsou potřeba pro její tvorbu – např. základy programování; Inspirace pro využití VR ve výuce – děti mohou podniknout virtuální exkurze, zkoumat objekty, vyzkoušet si simulace, tvořit prezentace pro své spolužáky, apod.; Používání a tvorba virtuální reality podporuje kreativitu, kritické myšlení a týmovou spolupráci; Zvyšuje úroveň digitálních dovedností a nabízí nespočet příležitostí k efektivnímu využití nových technologií nejen ve vzdělávání.

IT/VR Objevujeme nové technologie: Interaktivní cesta do digitálního světa

Termín
2024-05-27 12:3014:00
Lektor
Klára Karimaghai
Učebna
IT/VR, 5.poschodí, dveře č. 5.12
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
6. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Tento workshop poskytne účastníkům fascinující pohled do světa nových technologií. Během této interaktivní cesty budou žáci seznámeni s tématy jako virtuální realita, umělá inteligence, robotika a internet of things. Budou mít možnost vyzkoušet si virtuální realitu, pochopit základy programování robotů a diskutovat o etických otázkách spojených s rozvojem nových technologií a jejich zapojení do běžného života. Tento workshop nabízí mladým jedincům inspiraci a náhled do digitálního světa, který bude hrát stále důležitější roli v jejich každodenním životě.

Předpoklady:

· Základní znalost a orientace práce s PC (dle RVP MŠMT);

· Komunikativnost, vlastní formulace myšlenek a vyjadřování v souvislém ústním projevu;

· Kooperace, dodržování pokynů lektora a zásad bezpečnosti při práci s technikou.

Cíle: Tento interaktivní workshop pomůže studentům lépe pochopit a ocenit nové technologie a jejich význam v dnešním světě. Zároveň poskytne základní povědomí o umělé inteligenci, robotice a virtuální realitě a umožní jim zažít několik interaktivních zážitků v tomto prostředí. Interaktivní prvky a praktické ukázky by měly být inspirací pro jejich vlastní kreativní projekty v digitální realitě a pro její využití pro vzdělávání, objevování a výzkum.

Návaznost na program: Informační technologie; Digitální gramotnost; Digitální kultura a výzvy; Povědomí o nových technologiích a jejich místě v dnešním světě; Využití nových technologií nejen ve vzdělávání; Virtuální realita, robotika, umělá inteligence a další nové technologie inspirují k objevování dalších IT dovedností, které jsou potřeba pro jejich tvorbu a ovládání – např. základy programování.

Rezervace

Dřevo Není tužka jako tužka

Termín
2024-05-27 12:3014:00
Lektor
Aneta Součková
Učebna
Dřevo, 4.poschodí, dveře č. 4.07
Kapacita
14 dětí
Doporučeno
3. - 9. třída ZŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Pastelky a tužky denně používáme, ale známe je doopravdy? V dřevodílně půjdeme za poznáním výroby psací tužky či pastelky, dostaneme se k její historii a materiálu, ze kterého vznikala tuha. Zkrátka prozkoumáme tužku do detailů ze všech stran. Následně jí použijeme, abychom obkreslily materiál a budeme obrábět do té doby, než nám pod rukama vznikne stojánek na tužky.

Cíle

  • Cílem programu je seznámit studenty s výrobou tužky - od surového materiálu až po finální naostření;
  • Žáci si vyrobí vlastní stojánek na tužky, který bude sám o osobě vypadat jako velká tužka;
  • Žáci se naučí pracovat se svěrkami, pilkou ocaskou, rašplemi, pilníky a brusnými papíry. Při tvoření zjistí, jak se používá stojanová vrtačka a dovedou s ní manipulovat tak, aby si správně vyvrtali všechny otvory ve stojáncích;
  • Program žáky poučí o historii tužky, jejím zpracování a ukáže jim, jak pracovat s materiálem tak, aby si dokázali sami vytvořit svůj originální stojánek na tužky;
  • Program bude žákům představován pomocí prezentace a ukázkových videí, ale také přímou ukázkou práce s nářadím. Na závěr si žáci odnáší, svůj vlastnoručně vyrobený stojánek na tužky.

Návaznost na program: Na tento program je možné navázat, ve výtvarné výchově, kresbou na papír s ukázkou stínování pomocí úhlů a grafitu. Případně v hodinách chemie a pokusy s grafitem.

Rezervace

Dřevo Hrací kostky

Termín
2024-05-27 12:3014:00
Lektor
Aneta Součková
Učebna
Dřevo, 4.poschodí, dveře č. 4.07
Kapacita
14 dětí
Doporučeno
1. - 5. třída ZŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: “Kde je kostka?” Padá vám hrací kostka při deskových hrách často pod stůl? Není potřeba si zoufat. Vzdělávací program "Hrací kostka" je navržen tak, aby umožnil účastníkům rozvíjet své dovednosti v práci se dřevem a objevovat tak krásu a radost z této činnosti. Bez ohledu na vaši úroveň zkušeností vás program podpoří v cestě k tvorbě vlastních dřevěných výrobků.

Cíle: Program žáky seznamuje s používaným materiálem, historií a podobou hracích kostek. Naučí je lepšímu prostorovému vnímání. Jedná se o výrobu hrací kostky, která se bude utvářet z obyčejného kusu dřeva, ze kterého si žáci postupně vyřezají krychli a utvoří svojí hrací kostku. Žáci se naučí pracovat s pilou ocaskou, pilníky, brusným papírem a vypalovačkou. Získají lepší manuální zručnost, konkrétně budeme: řezat, pilovat, brousit a vypalovat vzory do dřeva. Závěrem si vyzkoušíme, jaké nám na kostce padají čísla.

Návaznost na program: Historie ručních nástrojů, používaných již od pravěku.

Rezervace

Dřevo Poličky a police

Termín
2024-05-27 12:3014:00
Lektor
Aneta Součková
Učebna
Dřevo, 4.poschodí, dveře č. 4.07
Kapacita
14 dětí
Doporučeno
6. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Což si tak “na vlastní ruce” vyzkoušet  práci se dřevem a dozvědět se více o tomto tradičním řemesle? No jasně, u nás ve sférické dílně dřeva budete mít možnost se ponořit do světa dřeva, učit se základní řemeslné dovednosti a vytvořit si vlastní dřevěné projekty.

Cíle: 

  • Během programu seznámíme žáky o výrobě poličky či police, z masivního materiálu. Poučíme je o druzích, využití a historii polic v nábytkářství. Během výuky získají znalosti o tom, jak jsou police upevněné ke zdi a dovedou vysvětlit, jak se upevní jimi vyrobené police;
  • Žáci se naučí kompletně opracovávat materiál a dokážou spojit několik dílů k sobě za pomocí vrutů. Získají nové znalosti o využívaných materiálech. Konkrétně se naučí tyto dovednosti: pilovat pilníky, brousit brusnými papíry, vrtat na stojanové vrtačce a za pomocí aku vrtačky, ale také šroubovat vruty za pomocí šroubováků;
  • Žákům bude program představen krátkou prezentací, kde si povíme o celém procesu výroby poliček, její historii a různé škále využití. Program rozšíří obzory o nábytkářské výrobě a různých druzích materiálu. Napomůže k jejích zručnosti pro šroubování vrutů a připevňování bajonetového závěsu. Po absolvování hodiny si žáci odnáší své vyrobené poličky.

Návaznost na program: Návaznost v dějinách, skříně, sekretáře a kredence využívané v historii, ale i v současnosti. Mechanické namáhání (polic) ve fyzice.

Rezervace

IT/VR Cesta do virtuálního světa: Objevujeme virtuální realitu

Termín
2024-05-27 12:3014:00
Lektor
Klára Karimaghai
Učebna
IT/VR, 5.poschodí, dveře č. 5.12
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
6. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Tento workshop o virtuální realitě studentům nabízí fascinující zážitek a učení v několika fázích. Na začátku se studenti účastní interaktivního kvízu, který slouží k otevření diskuze o virtuální realitě. Teoretická část zahrnuje historický přehled a ukázky využití VR v praxi. V praktické části si skupiny studentů samy vytvoří virtuální svět a ZOO, což zahrnuje skupinovou i individuální práci. Pracujeme v aplikaci CoSpaceEdu a své návrhy skupina uvidí ve VR Headsetu. Každý student si samostatně vytvoří svou vlastní zoologickou zahradu, kterou poté pomocí VR Headsetu navštíví. Workshop zakončuje diskuse o přínosu virtuální reality a nabízí prostor pro dotazy a zpětnou vazbu.

Předpoklady:

· Základní znalost a orientace práce s PC (dle RVP MŠMT);

· Komunikativnost, vlastní formulace myšlenek a vyjadřování v souvislém ústním projevu;

· Kooperace, dodržování pokynů lektora a zásad bezpečnosti při práci s technikou.

Cíle: Tento workshop dětem poskytne základní povědomí o virtuální realitě a umožní jim zažít několik interaktivních zážitků v tomto prostředí. Interaktivní prvky a praktická ukázka tvorby ve VR by měly být inspirací pro jejich vlastní kreativní projekty v této nové digitální realitě a pro její využití pro vzdělávání, objevování a výzkum.

Návaznost na program: Informační technologie; Virtuální realita inspiruje k objevování dalších IT dovedností, které jsou potřeba pro její tvorbu – např. základy programování; Inspirace pro využití VR ve výuce – děti mohou podniknout virtuální exkurze, zkoumat objekty, vyzkoušet si simulace, tvořit prezentace pro své spolužáky, apod.; Používání a tvorba virtuální reality podporuje kreativitu, kritické myšlení a týmovou spolupráci; Zvyšuje úroveň digitálních dovedností a nabízí nespočet příležitostí k efektivnímu využití nových technologií nejen ve vzdělávání.

Rezervace

IT/VR AI prakticky: Co všechno (ne)umí umělá inteligence

Termín
2024-05-27 12:3014:00
Lektor
Klára Karimaghai
Učebna
IT/VR, 5.poschodí, dveře č. 5.12
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
6. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Popis: Naše workshopové setkání "AI prakticky: Co všechno (ne)umí umělá inteligence" je navrženo speciálně pro základní a střední školy a umožní účastníkům poznat svět umělé inteligence z praktického hlediska. Během tohoto workshopu se žáci dozvědí, jak AI funguje a jaké jsou její aktuální možnosti a omezení. Praktickými demonstracemi a cvičeními budou moci sami experimentovat s AI aplikacemi a zjistit, kde má AI své síly a kde narazí na limity. Tímto způsobem jim umožníme hlubší porozumění této technologie, která hraje stále významnější roli ve světě kolem nás.

Předpoklady:

· Základní znalost a orientace práce s PC (dle RVP MŠMT);

· Komunikativnost, vlastní formulace myšlenek a vyjadřování v souvislém ústním projevu;

· Kooperace, dodržování pokynů lektora a zásad bezpečnosti při práci s technikou.

Cíle: Tento workshop je pro žáky skvělou příležitostí, aby se dozvěděly více o tom, jak umělá inteligence ovlivňuje náš každodenní život. Během tohoto workshopu se účastníci dozví, jak AI funguje, co všechno dokáže a také, kde jsou její omezení. Praktické ukázky a příklady jim pomohou lépe porozumět této technologii a zvýší jejich povědomí o jejím využití. Tento workshop podnítí zvídavost a zájem o svět AI a jeho vliv na naši společnost. Cílem workshopu je také poukázat na důležité etické, bezpečnostní a právní otázky, které se v současné době hlasitě ozývají ze všech koutů světa.

Návaznost na program: Informační technologie; Digitální gramotnost; Digitální kultura a výzvy; Bezpečnost online; Povědomí o nových technologiích a jejich místě v dnešním světě; Využití nových technologií nejen ve vzdělávání; Umělá inteligence a další nové technologie inspirují k objevování dalších IT dovedností, které jsou potřeba pro jejich tvorbu a ovládání – např. základy programování

Rezervace

Grafika Ilustrace a příběhy

Termín
2024-05-27 12:3014:00
Lektor
Anna Zapletalová
Učebna
Grafika, 4.poschodí, dveře č. 4.13
Kapacita
15 dětí
Doporučeno
1. - 9. třída ZŠ, SŠ - přizpůsobuje se věku žáků

Připomeňme si známé české ilustrátory, kteří pracovali na našich oblíbených večerníčcích nebo knihách. Díky jejich rukopisu se nám vryly do paměti takové postavičky jako je Maxipes Fík nebo Mach a Šebestová. Koho uspávali svatojánští broučci a jejich dramatické příběhy s lucerničkami, ten ví, že svítit se musí i v noci. :)

Program zahrnuje i ukázky současných autorů, kteří se věnují ilustraci a pomáhají tím kultivovat vizuální prostředí plné příběhů, magie, pohádek, obrazotvornosti.

Pomocí pohádkových příběhů se děti, mládežníci a dospělí můžou podívat na svět očima fiktivních (nebo reálných?) bytostí a inspirovat se jimi...

Účastníci programu si pak mohou zkusit vytvořit svůj příběh pomocí digitální ilustrace.

Rezervace