Základní školy
1. stupeň
Název a popis | Předpoklady | Cíle | Cílová skupina | Návaznost na program |
---|---|---|---|---|
Kreativní učení | ||||
Svět dinosaurů aneb strategie přežití Jak vypadala krajina v éře dinosaurů, a jak se jim v ní žilo? V našem komponovaném dopoledním programu pro celou třídu, připraveném ve spolupráci učebny biologie, grafiky a textilu, se věnujeme vytváření prvních představ o evoluci a biologii adaptace. Rozvíjíme kreativní učení, teamovou spolupráci, fantazii, rukodělnou zručnost a jemnou motoriku. Využíváme nejen moderní technologie, ale také vracíme děti k práci s texturami a přírodními materiály. Projekt „SFÉRA učí kreativně“ byl realizován za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a MK ČR. | Žádné speciální požadavky nejsou. | Budeme pracovat s fosiliemi, mikroskopy, a ke svému zkoumání použijeme také provázek a vaječné skořápky. Naši vědeckou laboratoř následně proměníme v kreativní studio a vytvoříme stylizovanou druhohorní krajinu. Připravíme si tak autentickou scénu pro nástup hlavních aktérů, dinosaurů. Ty vyrobíme z textilních materiálů a do své tvorby promítneme poznatky o jejich anatomii i struktuře. Celou závěrečnou scénu digitálně nasnímáme, a kromě originálního záznamu si ze Sféry odneseme i vlastnoručně vyrobené artefakty. Program je financování z NPO. | První stupeň ZŠ, 1–5. třída, kapacita 30 žáků (celá třída – nedělí se!) Termíny 2024: 14.2., 28.2., 20.3., 27.3., 3.4., 15.4., 17.4., 22.4., 24.4.,29.4, 6.5, 13.5, 15.5.,20.5, 22.5, 27.5, 29.5, 3.6., 5.6., 10.6, 12.6.,17.6, 19.6, 24.6, 26.6. Čas: 8.30 – 12.00 (8.30 - 10.00, přestávka, 10.30 - 12.00) | Návaznost na program Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, |
Chemie | ||||
Bublinování Pojďte s námi zažít experimenty! Vyrobíme si sloní zubní pastu, tančící bubliny nebo sopku chrlící lávu! | Předpoklad základní představy, co je to kyslík, k čemu jej potřebujeme. | Žáci se seznamují s nejvýznamnějšími plynnými prvky a jejich sloučeninami, které se vyskytují na Zemi a jsou elementární pro život. Pomocí jednoduchých pokusů si ověří jejich přítomnost. Děti se prvně seznámí s malým dílkem chemie, vlastníma rukama si zkusí jednoduchý efektní pokus. | 1. stupeň ZŠ, 3–6. třída, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Program rozšiřuje znalosti z přírodovědy a předmětu Člověk a svět práce. |
Přírodopis | ||||
Na křídlech ptáků Jaké by bylo mít křídla a vznášet se vysoko nad zemským povrchem? Napadlo vás, co ptáci potřebují k létání? Proč nelétá člověk? Společně odhalíme tajemství létání ptáků. Vlastnosti a strukturu peří prozkoumáme při pokusech a pod mikroskopem. Nakonec se naučíme rozeznávat běžné druhy ptáků podle hlasu. Program vyvrcholí v našem zcela jedinečném sále, kde bydlí Věda na kouli. Druhy činností – individuální, skupinové, hromadné.
| Zde nejsou žádné speciální požadavky. Kompetence k učení, řešení problému, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, činnostní a občanské kompetence. | Žáci dokáží na základě vlastního pozorování popsat stavbu ptačího peří a vyjmenovat důvody, proč ptáci létají. | ZŠ 1. – 5. třída, délka 90 min Kapacita 15 dětí | Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a společnost Klíčová slova: křídla, peří, létání Polytechnické vzdělávání, EVVO, Věda na kouli |
Mořské proudy aneb s kachničkou kolem světa S koupacími kachničkami se dá zažít zábava, ale zároveň sehrály zásadní roli při objevování mořských proudů. Jaká síla dohnala tyto plastové hračky z Tichého oceánu do Japonska, Skotska, na Havaj nebo Aljašku? Za pomoci experimentů odhalíme zákonitosti v proudění mořské vody a zjistíme, zda tato neviditelná síla ovlivňuje i náš vnitrozemský stát. Odhalíme enviromentální důsledky změny a síly mořských proudů. Program vyvrcholí ve zcela jedinečném sále, kde bydlí Věda na kouli/ Science on a Sphere. Druhy činností – individuální, skupinové, hromadné.
| Zde nejsou žádné speciální požadavky. Kompetence k učení, řešení problému, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, činnostní a občanské kompetence. | Žák dokáže na základě vlastních experimentů popsat podmínky pro proudění mořských proudů povrchových i hlubinných. Dokáže vyjmenovat působení mořských proudů na globální počasí. | ZŠ 3. – 5. třída, délka 90 min | Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a společnost EVVO, polytechnické vzdělávání, Věda na kouli |
Atlas mraků Během programu se děti seznámí s různými druhy mraků. Společným pokusem si ukážeme tvorbu mraků a zjistíme, jaký je jejich význam v přírodě. Do zkoumání zapojíme i interaktivní hry. Program vyvrcholí ve zcela jedinečném sále, kde bydlí Věda na kouli. Na závěr si každý účastník namaluje plakát s mraky z vaty. Druhy činností – individuální, skupinové, hromadné | Nejsou potřeba žádné předpoklady. Kompetence k učení, řešení problému, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, činnostní a občanské kompetence. | Děti rozeznají různé druhy mraků a dovedou pojmenovat roli mraků v přírodě. | ZŠ 1. a 2. třída, kapacita 15 dětí, délka 90 min. | Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a společnost |
Není mech, jako mech Program seznámí žáky s druhy mechorostů, které se vyskytují v naší přírodě. Podrobně se seznámí se stavbou jejich těla. Mají mechy v naši přírodě opravdu nezastupitelnou roli? Jaký je jejich ekologický význam? Během programu zapojíme lupy i mikroskopy a za pomocí experimentů se seznámíme s vlastnostmi rašeliníku. Druhy činností – individuální, skupinové, hromadné.
| Zde nejsou žádné speciální požadavky. Kompetence k učení, řešení problému, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, činnostní a občanské kompetence | Žáci umí rozeznat druhy mechů a pojmenují stavbu jejich těla. Za pomoci experimentů umí vyvodit klíčové poznatky o rašeliníku a znají ekologický význam mechů v naší přírodě. | ZŠ 1. – 5. třída, kapacita 15 dětí, délka 90 min | Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a společnost Polytechnické vzdělávání, EVVO |
Výživa aneb energie pro život Pojďme spolu objevovat k čemu člověk potřebuje jíst a pít. Při pokusech zjistíme, které nápoje jsou pro nás vhodné ke každodennímu pití. Společně se naučíme číst údaje z potravin, tak abychom dokázali odhalit i potraviny a nápoje, které se tváří zdravě, ale při bližším zkoumání to nemusí být pravda. | Zde nejsou žádné speciální požadavky. |
| 1. - 5. třída ZŠ - přizpůsobuje se věku žáků. Délka 90 min. | Návaznost na program: Výchova ke zdraví, Člověk a jeho svět. Klíčová slova: výživa, energie, bílkoviny, sacharidy, tuky, pitný režim, zdraví, cukr. |
Grafika | ||||
Obálka časopisu ve Photoshopu Grafický design je všude kolem nás a setkáváme se s ním každý den. Jak ale všechno grafické vzniká? Přijďte si vyzkoušet práci s Photoshopem - nejrozšířenějším grafickým programem na světě a staň se pro jednou pánem své reality. Během programu si upravíš svoji fotku a vytvoříš obálku časopisu podle vlastní fantazie! Kurz je dostupný i v anglickém jazyce. | Není potřeba speciálních dovedností. |
| Žáci 1. stupně ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově pro všechny předměty - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
Concept art a ilustrace Concept art je základní stavební kámen kreativního průmyslu - skrze něj si filmaři a vývojáři videoher předávají myšlenky, ať už se jedná o tvorbu kostýmu, nebo vizualizaci celého světa. Během lekce se dozvíš, jak concept art vzniká, jakými triky si můžeme usnadnit jeho tvorbu a vyzkoušíš si kreslení na špičkových grafických tabletech. A zjistíš, že concept artist může být opravdu kdokoliv. Kurz je dostupný i v anglickém jazyce. | Nejsou žádné speciální požadavky. |
| Žáci 1. stupně ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
Svět rodových erbů Dnes má každý své vlastní logo. Jak to ale bylo dříve? Vrhněte se na chvíli na výlet do historie a staňte se šlechtici s vlastními erby! Jaký je rozdíl mezi heraldickou barvou a kovem? Co je to figura, klenot a štítonoš? Proč mají Pardubice v erbu polovinu koně? A je český lev doopravdy lev? Poznejte jednu z nejstarších grafických věd, vraťte se na chvíli do středověku a vytvořte si vlastní erb! | Není potřeba speciálních dovedností. |
| Žáci 1. stupně ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově pro všechny předměty - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
Písma a písmenka Často přehlíženým prvkem grafického designu jsou písma. Proč se fontu Comic Sans lidé smějí, i když by nemuseli? A co mají společného programátoři s psacími stroji? Společně objevíme „jazyk“ fontů a vytvoříme si digitální font založený na vlastním rukopisu! | Není potřeba speciálních dovedností. |
| Žáci 1. stupně ZŠ(od 2. třídy), kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově pro všechny předměty - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy, historie písma, typografie i český jazyk. |
Ilustrace a příběhy Připomeňme si známé české ilustrátory, kteří pracovali na našich oblíbených večerníčcích nebo knihách. Díky jejich rukopisu se nám vryly do paměti takové postavičky jako je Maxipes Fík nebo Mach a Šebestová. Koho uspávali svatojánští broučci a jejich dramatické příběhy s lucerničkami, ten ví, že svítit se musí i v noci. Program zahrnuje i ukázky současných autorů, kteří se věnují ilustraci a pomáhají tím kultivovat vizuální prostředí plné příběhů, magie, pohádek, obrazotvornosti. Pomocí pohádkových příběhů se děti, mládežníci a dospělí můžou podívat na svět očima fiktivních (nebo reálných?) bytostí a inspirovat se jimi... Účastníci programu si pak mohou zkusit vytvořit svůj příběh pomocí digitální ilustrace.
| Není potřeba speciálních dovedností. |
| Žáci 1. stupně ZŠ (od 2. třídy), kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově pro všechny předměty - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
Otisk: Varianta A Děti budou seznámeni s principem otisku, budou klást na papír lepit různé materiály, natírat je tiskařskou (vodou ředitelnou) barvou a otiskovat ve více variantách. Volitelně budou moci vzniklé obrazy dokreslovat, či jinak dotvářet. Program je vhodné realizovat ve třech pracovních hodinách. PRŮBĚH HODINY: Žáci budou v úvodu seznámeni s prací Vladimíra Boudníka, prostřednictvím reprodukcí. U jednotlivých obrazů budou mít za úkol popisovat své pocity a asociace, které v nich daný obraz vyvolává. Budeme se také vztahovat k inspiraci skvrnou, hledání tvarů a věcí v abstraktních strukturách. Následně jim bude dán k dispozici materiál, který budou nanášet a lepit na papíry A2. Ty budou otiskovány. Obrazy mohou mít abstraktní charakter, nebo něco konkrétního reprezentovat. Žákům bude ponechána volnost a variabilita, jak díla dokončovat (úpravy formátu, dokreslování, skládání apod.). Na konci lekce bude z prací tvořena malá výstava, kde žáci budou moci komentovat své vlastní práce, i navzájem. Získané kompetence: Žákům se rozšiřují komunikační dovednosti, jsou seznámeni s principem abstrakce a volných asociací, získávají manuální dovednosti lepením a stříháním, jsou seznámeni s principem otisku a náhody. | Není potřeba speciálních dovedností. |
| Žáci 1.stupně ZŠ(od 2. třídy), kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově pro všechny předměty - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
Otisk: Varianta B Program bude zaměřen na získání základních dovedností v programu Adobe Illustrator a kreativní hru s mediálním překladem (přenos mezi digitálním a fyzickým prostředím). Výchozím médiem je opět strukturální grafika (otiskování různých materiálů, drobných objektů a struktur na papír pomocí tiskařské barvy). Žáci následně své výtvory budou fotit – nejlépe na Ipady, případně jinou dostupnou techniku. Fotografie budou následně vloženy do programu Adobe Illustrator jako podkladová vrstva, která má byt následně v programu dotvořena. Žákům jsou představeny základní dostupné možnosti: dokreslení nástrojem štětec, vektorizace a deformování tvaru, přidávání geometrických objektů apod. Žáci se sami rozhodují, jakým směrem dílo vedou. Až bude práce podle nich hotová, vytiskne se a položí se vedle původního tisku. Diskuse se mimo jiné zaměřuje na porovnání fyzické a digitální grafiky, na roli náhody při překladu z jednoho média do druhého a tvůrčí svobodu, která je těmito postupy získána. Základní dovednosti v programech Adobe se žákům budou hodit, protože práce s těmito, nebo podobnými programy, je již běžnou součástí školních předmětů. Obecně děti skrze popsaná cvičení získávají sebedůvěru a prostor k tvůrčímu vyjádření. Cílem je propojit konkrétní technologické a řemeslné dovednosti (tisk z výšky, ovládání grafických editorů) s tvůrčí hrou a svobodou. | Není potřeba speciálních dovedností. |
| Žáci 1.stupně ZŠ(od 2. třídy), kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově pro všechny předměty - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
Dřevo | ||||
Hrací kostky “Kde je kostka?” Padá vám hrací kostka při deskových hrách často pod stůl? Není potřeba si zoufat. Vzdělávací program "Hrací kostka" je navržen tak, aby umožnil účastníkům rozvíjet své dovednosti v práci se dřevem a objevovat tak krásu a radost z této činnosti. Bez ohledu na vaši úroveň zkušeností vás program podpoří v cestě k tvorbě vlastních dřevěných výrobků. | Děti z domu znají, co je to hrací kostka a kde se používá. | Program žáky seznamuje s používaným materiálem, historií a podobou hracích kostek. Naučí je lepšímu prostorovému vnímání. Jedná se o výrobu hrací kostky, která se bude utvářet z obyčejného kusu dřeva, ze kterého si žáci postupně vyřezají krychli a utvoří svojí hrací kostku. Žáci se naučí pracovat s pilou ocaskou, pilníky, brusným papírem a vypalovačkou. Získají lepší manuální zručnost, konkrétně budeme: řezat, pilovat, brousit a vypalovat vzory do dřeva. Závěrem si vyzkoušíme, jaké nám na kostce padají čísla.
|
| Historie ručních nástrojů, používaných již od pravěku. |
Není tužka jako tužka Pastelky a tužky denně používáme, ale známe je doopravdy? V dřevodílně půjdeme za poznáním výroby psací tužky či pastelky, dostaneme se k její historii a materiálu, ze kterého vznikala tuha. Zkrátka prozkoumáme tužku do detailů ze všech stran. Pak jí použijeme, abychom okreslily materiál a budeme obrábět tak, až nám pod rukama vznikne stojánek na tužky. | Zde nejsou žádné specifické předpoklady. | V dílně dřeva s lektorkou Anetou seznámíme žáky s výrobou tužky - od surového materiálu až po finální naostření. Žáci si vyrobí vlastní stojánek na tužky, který bude sám o osobě vypadat jako velká tužka. Během výuky se naučí pracovat se svěrkami, pilkou ocasko, rašplemi, pilníky a brusnými papíry. Při tvoření zjistí, jak se používá stojanová vrtačka a dovedou s ní manipulovat tak, aby si správně vyvrtali všechny otvory ve stojáncích. Program seznámí žáky o historii tužky, jejím zpracování a naučí je pracovat s materiálem tak, aby si dokázali sami vytvořit svůj originální stojánek na tužky. Program bude žákům představován pomocí prezentace a ukázkových videí, ale také přímou ukázkou práce s nářadím. Na závěr si žáci odnáší, svůj vlastnoručně vyrobený stojánek na tužky. | Žáci 3.- 5.třída, kapacita 14 dětí, délka 90 minut.
| Na tento program je možné navázat, ve výtvarné výchově, kresbou na papír s ukázkou stínování pomocí úhlů a grafitu. Případně v hodinách chemie a pokusy s grafitem. |
Textil | ||||
Barevné tkaní Z čeho si lidé v minulosti vyráběli šaty? Z čeho získávali základní suroviny a jaké postupy se ani po staletích nepřestaly používat? Ukážeme si, jak vypadá vlna, bavlna, nebo co se dá vyrobit z vláken kopřivy. Seznámíme se s principem tkaní a sami si ho na rámečcích vyzkoušíme. Procvičíme si řemeslnou zručnost při práci s vlnou a každý si odnese malý výrobek. | Zde nejsou žádné speciální požadavky, jen chuť vyzkoušet nové věci. | Získat představu o základech výroby textilu v historii, získávání základních surovin z přírody, jejich zpracování a základním principu tkaní. Praktickými aktivitami si představu o výrobě tkaniny a zpracování vlny potvrdit. | 1. stupeň ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Praktické činnosti, cirkulární témata, udržitelnost. |
Fantastické rostliny Workshop, který zábavným způsobem představí dětem základy o textilu. Poznáme ho, osaháme a necháme se překvapit jeho kouzly, která možná neznají ani paní učitelky. Staneme se na chvíli tkalci i pletaři, jehlou a nití vytvoříme pár fantastických rostlin. Program je více zaměřený na nové poznatky, rukodělné aktivity mají názorný charakter a rychleji se střídají, nejsou zaměřené na tvorbu výrobku. Přesto si každá třída odnese malé kolektivní dílo. | Zde nejsou žádné speciální požadavky, jen chuť vyzkoušet nové věci. |
| 2.-5. třída ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Praktické činnosti, cirkulární témata, udržitelnost. |
Sférické hřiště | ||||
Výprava za duhou Program se odehrává v prostředí "Vědeckého hřiště", kde mohou děti individuálně experimentovat, zkoumat a objevovat. Zábavným způsobem se seznámí např. s kladkou, hydraulikou, elektromagnetem, mísením kapalin, atd. V řízené části se zaměříme na přírodu a budeme hledat odpověď na otázku: "Kde se berou barvy v duze?" Co nás čeká? Hledání pokladu, zážitková hra, optické klamy. Program vyvrcholí cestou do vesmíru v našem zcela jedinečném "kině na kouli". | Nejsou potřeba žádné speciální dovednosti. Program rozvíjí: kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, činnostní a občanské kompetence. | Žák soustředěně pozoruje, zkoumá a experimentuje. Žák pochopí vznik duhy. | Žáci 1. a 2. třídy ZŠ, kapacita 25 dětí, délka 90 min. | Polytechnické vzdělávání, EVVO, Věda na koul |
Malý princ Malý princ se ztratil ve vesmírné galaxii. Víte, jak to vypadá v Mrklandii, Mňamlandii, Čichlandii, Doteklandii a Sonolandii? Společně se tam podíváme a pomůžeme Malému princi vrátit se zpět na jeho planetu, kde na něho čeká jeho růže. V řízené části se zaměříme na lidské tělo a smyslové vnímání. Co nás čeká? Cestování po smyslových planetách, ochutnávání, rozpoznávání zvuků a vůní, slalom v "opileckých brýlích" a společné kreslení planety, "kde vidíme srdcem". Program vyvrcholí cestou do vesmíru v našem zcela jedinečném "kině na kouli". | Zde nejsou žádné speciální předpoklady. Program rozvíjí: kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, činnostní a občanské kompetence. | Program se odehrává v prostředí "Vědeckého hřiště", kde mohou děti individuálně experimentovat, zkoumat a objevovat. Zábavným způsobem se seznámí např. s kladkou, hydraulikou, elektromagnetem nebo mísením kapalin. | Žáci 1. a 2. třídy ZŠ, kapacita 25 dětí, délka 90 min. | Polytechnické vzdělávání, Já a moje tělo, Věda na kouli. |
2. stupeň
Název a popis | Předpoklady | Cíle | Cílová skupina | Návaznost na program |
---|---|---|---|---|
Kreativní učení | ||||
Chemie ve službách Sherlocka Holmese Na panství lady Campbell došlo ke zločinu a na místo je povolán slovutný Sherlock Holmes. Kde by ale tentokrát byl bez pomocníků, kteří se pod taktovkou dr. Watsonové chopí metod forenzní chemie! V našem jedenapůlhodinovém kreativním programu se věnujeme porozumění kyselostí a zásaditosti, seznamujeme se s příklady kyselin a zásad a používáme rostlinné acidobazické indikátory k rozluštění záhady. Projekt „SFÉRA učí kreativně“ byl realizován za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a MK ČR.
| Žádné speciální požadavky nejsou. | V našem jedenapůlhodinovém kreativním programu se věnujeme porozumění kyselostí a zásaditosti, seznamujeme se s příklady kyselin a zásad a používáme rostlinné acidobazické indikátory k rozluštění záhady. | 2. stupeň ZŠ, 6. - 9. třída, kapacita 15 žáků 16. 2., 8. 3., 22. 3., 5. 4., 19. 4., 26. 4., 3. 5., 10. 5., 17. 5., 24. 5., 31. 5., 7. 6., 14.6. Čas a délka: 8.30 a 10.30 (90 min)
26.2., 4.3., 18.3., 25.3., 8.4., 15.4., 22.4., 29.4., 6.5., 13.5., 20.5., 27.5., 3.6., 10.6. Čas: 8.30 (90 min)
| Návaznost na program: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie – analytická chemie Tematický celek: Přírodní indikátor pH, acidobazické reakce Průřezové téma: Kyselost a zásaditost, určení pH pomocí indikátoru Mezipředmětové vztahy: Potraviny |
Fyzika / Robotika | ||||
Temperament vody Co to je teplota? Teplota je základní fyzikální veličina. Opravdu ji všichni známe? | Předpoklady pro úspěšnou realizaci: Žádné „školní“ znalosti potřeba nejsou. Jen schopnost pozorovat svět kolem sebe a zajímat se o něj. Vše by mělo být pochopitelné z výkladu lektora a jednotlivých experimentů a pracovních kroků. | Žáci prostřednictvím jednoduchých experimentů získají představu o teplotě jako základní stavové veličině hmoty. | Žáci 5. a vyšších ročníků, kapacita 16 dětí, délka 90 minut. | Teplota je fyzikální veličina, o které se žáci učí v rámci fyziky v 6. ročníku. |
Sluneční soustava — Vesmír v malíku Pojďme společně projít jedním z největších dobrodružství, ve kterém člověk poprvé vykročil od mýtů a bájí k vědeckému poznávání fungování přírody a Vesmíru. Ukážeme si, jak je důležitá odvaha objevovat a chápat svět v souvislostech. Bez přímého měření, ale pomocí základní geometrie se naučíme určovat vzdálenosti i velikost velmi vzdálených objektů. Prakticky si vyzkoušíme i funkci základních geometrických optických těles. |
|
| Od 7. ročníku ZŠ, lze přizpůsobit náročnost pro vyšší ročníky, kapacita 16 žáků, délka 90 minut. |
|
Vidět teplo – termokamera v akci Objevujeme tajemství energie a tepla! V našem programu se ponoříme do fascinujícího světa vnitřní energie, tepelné vodivosti a přeměn skupenství. Budeme zkoumat výkon a energetické zdroje a naučíme se používat termokameru, abychom viděli věci, které jsou jinak těžko pozorovatelné. Připravte se na to, že si sami ověříte fyzikální zákony, které ovlivňují náš každodenní život, a že zažijete fyzikální pozorování na vlastní kůži. | Žáci mají alespoň základní představu o teple a teplotě, zvládnou změřit teplotu teploměrem. |
| 2. stupeň ZŠ, ideálně 8. a 9. třída a odpovídající stupně víceletých gymnázií, kapacita 15 žáků. | Použití pořízených snímků pro názorné vysvětlení fyzikálních fenoménů, se kterými se žáci potkají v běžném životě. |
Roboti se Stäubli ve Sféře Co nás v tomto technologickém programu se žáky čeká? Programování autonomních autíček od Fischer Technic ve spolupráci se společností Stäubli! Tento výukový program poskytuje studentům jedinečnou příležitost naučit se programovat autonomní autíčka od Fischer Technic pod vedením aplikačního týmu ze společnosti Stäubli, předního výrobce průmyslových robotů. Aplikační tým, složený z odborníků v oblasti automatizace a robotiky, přinese do výuky reálné průmyslové zkušenosti a know-how. |
|
| Studenti od 6.- 9. třídy ZŠ Maximální kapacita učebny: 13 míst |
|
Roboti ve Sféře "Roboti ve Sféře I" nabízí studentům od 6. třídy ZŠ možnost získat základy programování v prostředí ROBO Pro Coding od FisherTechnik. Kurz zahrnuje teoretickou část s výkladem konceptu práce s TXT Controller a senzory. Nabízí také praktickou část, kde studenti pracují s vizuálním programováním pro LED kontrolky, motory a ultrazvukovými senzory. Výuka se odehrává v laboratorním prostředí a je součástí vzdělávacího oboru Informatika s důrazem na technické vzdělávání. Kurz má omezenou kapacitu na 15 míst a probíhá v několika fázích, včetně motivace k seberozvoji a zpětné vazby. |
|
| Studenti od 6. - 9. třídy ZŠ |
|
Chemie | ||||
Světélkující krystaly Chemie je zábavná! Slyšeli jste někdy o fluorescenci? Máme pro vás připravený program s názvem „Světélkující krystaly“, kde budeme řešit v rámci laboratorní úlohy „Rekrystalizace kyseliny salicylové“. Přiblížíme si nejen jev fluorescence, ale i vyzkoušíme základní laboratorní techniky, jako je vážení, odměřování kapalin, příprava roztoků, krystalizace z vody nebo filtrace za sníženého tlaku (práce s vodní vývěvou). Cílem programu je získání praktických znalostí a dovedností, které žákům umožní lépe pochopit a orientovat se v teorii, která je vyučována ZŠ a gymnáziích. | Co jsou pevné látky, rozpouštědlo, vědomí o rozpustnosti/nerozpustnosti pevných látek. Co je roztok a suspenze, změna skupenství. Mírná manuální zručnost – práce s ohněm, práce se sklem. |
| Žáci 8. – 9. tříd ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií (je třeba, aby už měly předmět chemie ve škole), kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Chemie – laboratorní techniky; fyzikální jevy. |
Svět GUMY Strom, saze, cement, síra, ocel, pigmenty… ano, i toto je GUMA a bez těchto součástí, by prostě nebyla guma gumou. Překvapuje Vás to? Skutečně, všechny jsou potřeba. Ale je toho mnohem víc. Co třeba takový latex. Víte jak vypadá? Za jak dlouho vám ztuhne na ruce? I to si spolu s námi vyzkoušíte. Na vlastní kůži Vás seznámíme s materiály, bez kterých byste Vy ani Vaše auto neměli obutí. | Žádné speciální požadavky, jen se na nás těšit. | Bude upřesněno | 2. stupeň ZŠ, 8. - 9. třída ZŠ, kapacita: 15 dětí, délka 90 minut | Bude doplněno |
Přirodopis | ||||
Barvy přírody – expedice do Amazonie Ponořte se s námi do tajů barevného světa živé i neživé přírody! Jako účastníci vědecké expedice do Amazonie budeme studovat rozličné exotické přírodniny, prozkoumáme podstatu barevnosti ptáků, hmyzu, rostlin i nerostů, objevíme, k čemu všemu zbarvení rostlinám a živočichům slouží, přijmeme šamanskou lektvarovou výzvu a podíváme se na svět očima jiných organismů. | Znalost úplných základů optiky (např. co je lom a odraz světla, jak vzniká duha) je výhodou. |
| 2. stupeň ZŠ, kapacita 15 žáků, délka 90 minut. | Vzdělávací oblast: Člověk a příroda. |
Na křídlech ptáků Jaké by bylo mít křídla a vznášet se vysoko nad zemským povrchem? Napadlo vás, co ptáci potřebují k létání? Proč nelétá člověk? Společně odhalíme tajemství létání ptáků. Vlastnosti a strukturu peří prozkoumáme při pokusech a pod mikroskopem. Nakonec se naučíme rozeznávat běžné druhy ptáků podle hlasu. Program vyvrcholí ve zcela jedinečném sále, kde bydlí Věda na kouli/ Science on a Sphere. Druhy činností – individuální, skupinové, hromadné.
| Nejsou žádné speciální požadavky. Kompetence k učení, řešení problému, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, činnostní a občanské kompetence. | Žáci dokáží na základě vlastního pozorování popsat stavbu ptačího peří a vyjmenovat důvody, proč ptáci létají. | ZŠ 6. – 9. třída, délka 90 min | Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a společnost Polytechnické vzdělávání, EVVO, Věda na kouli |
Moje jedinečnost Všichni jsme si podobní, a přece jsme každý jiný! Projděte se s námi fascinujícím světem lidské rozmanitosti! Budeme společně zkoumat vlastní unikátní znaky, jako je struktura duhovky, morfologie tváře či nezaměnitelná osobní motorika ruky. Vyzkoušíme si, jak funguje identifikace ve světě biometrie, a ponoříme se i do světa variability smyslového vnímání. | Nejsou žádné speciální požadavky. |
| 2. stupeň ZŠ, délka 90 minut, kapacita 15 žáků. | Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a společnost. |
Mořské proudy aneb s kachničkou kolem světa S koupacími kachničkami se dá zažít zábava, ale zároveň sehrály zásadní roli při objevování mořských proudů. Jaká síla dohnala tyto plastové hračky z Tichého oceánu do Japonska, Skotska, na Havaj nebo Aljašku? Za pomoci experimentů odhalíme zákonitosti v proudění mořské vody a zjistíme, zda tato neviditelná síla ovlivňuje i náš vnitrozemský stát. Odhalíme enviromentální důsledky změny a síly mořských proudů. Program vyvrcholí ve zcela jedinečném sále, kde bydlí Věda na kouli/ Science on a Sphere. Druhy činností – individuální, skupinové, hromadné.
| Zde nejsou žádné speciální požadavky. Kompetence k učení, řešení problému, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, činnostní a občanské kompetence. | Žák dokáže na základě vlastních experimentů popsat podmínky pro proudění mořských proudů povrchových i hlubinných. Dokáže vysvětlit pojem termohalinní výměník a dokáže vyjmenovat působení mořských proudů na globální počasí. | ZŠ 5. – 9. třída, délka 90 min | Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a společnost EVVO, polytechnické vzdělávání, Věda na kouli |
Není mech, jako mech Program seznámí žáky s druhy mechorostů, které se vyskytují v naší přírodě. Podrobně se seznámí se stavbou jejich těla. Mají mechy v naši přírodě opravdu nezastupitelnou roli? Jaký jejich ekologický význam? Během programu zapojíme lupy i mikroskopy a za pomocí experimentů se seznámíme s vlastnostmi rašeliníku. Druhy činností – individuální, skupinové, hromadné. | Zde nejsou žádné speciální požadavky. | Žáci umí rozeznat různé druhy mechů a pojmenují stavbu jejich těla. Za pomoci experimentů umí vyvodit klíčové poznatky o rašeliníku a znají ekologický význam mechů v naší přírodě. | ZŠ 6. – 9. třída, kapacita 15 dětí, délka 90 min | Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a společnost Polytechnické vzdělávání, EVVO |
Výživa aneb energie pro život Pojďme spolu objevovat k čemu člověk potřebuje jíst a pít. Při pokusech zjistíme, které nápoje jsou pro nás vhodné ke každodennímu pití. Společně se naučíme číst údaje z potravin, tak abychom dokázali odhalit i potraviny a nápoje, které se tváří zdravě, ale při bližším zkoumání to nemusí být pravda. | Zde nejsou žádné speciální požadavky. |
| Žáci 6. - 9. třída ZŠ - přizpůsobuje se věku žáků | Vzdělávací oblast: Výchova ke zdraví, Člověk a jeho svět Klíčová slova: výživa, energie, bílkoviny, sacharidy, tuky, pitný režim, zdraví, cukr.
|
Grafika | ||||
Concept art a ilustrace Concept art je základní stavební kámen kreativního průmyslu - skrze něj si filmaři a vývojáři videoher předávají myšlenky, ať už se jedná o tvorbu kostýmu, nebo vizualizaci celého světa. Během lekce se dozvíš, jak concept art vzniká, jakými triky si můžeme usnadnit jeho tvorbu a vyzkoušíš si kreslení na špičkových grafických tabletech. A zjistíš, že concept artist může být opravdu kdokoliv. Kurz je dostupný i v anglickém jazyce. | Nejsou žádné speciální požadavky. |
| Žáci 2. stupně ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
Obálka časopisu ve Photoshopu Grafický design je všude kolem nás a setkáváme se s ním každý den. Jak ale všechno grafické vzniká? Přijďte si vyzkoušet práci s Photoshopem - nejrozšířenějším grafickým programem na světě a staň se pro jednou pánem své reality. Během programu si upravíš svoji fotku a vytvoříš obálku časopisu podle vlastní fantazie! Kurz je dostupný i v anglickém jazyce. | Nejsou žádné speciální požadavky. |
| Žáci 2. stupně ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
Concept art and illustration Concept art is a stepstone of a creative industry - through concept arts filmmakers and videogame developers share their visions, be it a costume sketches or a visualisation depicting whole worlds. During this workshop, you will learn how to create a concept art, discover what tricks artists use to make their job easier and try drawing on a industry-level tablets. And you'll find out that anyone can be a concept artist themselves! | There are no special requirements. |
| Pupils 2nd grade of elementary school, capacity 15 children, duration 90 minutes. | IT, presentation of projects, processing of notes at school, expression of ideas in a sketch, visual accompaniment in the text, expression of an idea using a drawing, visual notes. |
Make a magazine cover in Photoshop Graphic design is all around us and we encounter it each and every day. But do you know how it is made? Visit us and try working in Adobe Photoshop - the most widespread design tool in the whole world and become a master of the reality itself. During the workshop you will learn how to edit photos and combine them into one magazine cover. The course is available in English. | There are no special requirements. |
| Pupils 2nd grade of elementary school, capacity 15 children, duration 90 minutes. | IT, presentation of projects, processing of notes at school, expression of ideas in a sketch, visual accompaniment in the text, expression of an idea using a drawing, visual notes. |
Svět rodových erbů Dnes má každý své vlastní logo. Jak to ale bylo dříve? Vrhněte se na chvíli na výlet do historie a staňte se šlechtici s vlastními erby! Jaký je rozdíl mezi heraldickou barvou a kovem? Co je to figura, klenot a štítonoš? Proč mají Pardubice v erbu polovinu koně? A je český lev doopravdy lev? Poznejte jednu z nejstarších grafických věd, vraťte se na chvíli do středověku a vytvořte si vlastní erb! | Není potřeba speciálních dovedností. |
| Žáci 2. stupně ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově pro všechny předměty - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
The world of coats-of-arms Everybody seems to have a logo nowadays. But what about days of yore? Let’s take a deep dive into a history and become nobles with own arms. What is the difference between a heraldic colour and metal? What is a charge, crest and a supporter? Why is there a half-horse in Pardubice’s crest? And is the Czech lion a lion indeed? Meet one of the oldest disciplines of graphic design, take a trip to the Middle Ages and create your own coat-of-arms! The course is available in English. | There are no special requirements. |
| Pupils 2nd grade of elementary school, capacity 15 children, duration 90 minutes. | IT, presentation of projects, processing of notes at school, expression of ideas in a sketch, visual accompaniment in the text, expression of an idea using a drawing, visual notes. |
Písma a písmenka Často přehlíženým prvkem grafického designu jsou písma. Proč se fontu Comic Sans lidé smějí, i když by nemuseli? A co mají společného programátoři s psacími stroji? Společně objevíme „jazyk“ fontů a vytvoříme si digitální font založený na vlastním rukopisu! | Není potřeba speciálních dovedností. |
| Žáci 2. stupně ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově pro všechny předměty - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy, historie písma, typografie i český jazyk. |
Ilustrace a příběhy Připomeňme si známé české ilustrátory, kteří pracovali na našich oblíbených večerníčcích nebo knihách. Díky jejich rukopisu se nám vryly do paměti takové postavičky jako je Maxipes Fík nebo Mach a Šebestová. Koho uspávali svatojánští broučci a jejich dramatické příběhy s lucerničkami, ten ví, že svítit se musí i v noci. :) Program zahrnuje i ukázky současných autorů, kteří se věnují ilustraci a pomáhají tím kultivovat vizuální prostředí plné příběhů, magie, pohádek, obrazotvornosti. Pomocí pohádkových příběhů se děti, mládežníci a dospělí můžou podívat na svět očima fiktivních (nebo reálných?) bytostí a inspirovat se jimi... Účastníci programu si pak mohou zkusit vytvořit svůj příběh pomocí digitální ilustrace. | Není potřeba speciálních dovedností. |
| Žáci 2. stupně ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově pro všechny předměty - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
Otisk: Varianta A Děti budou seznámeni s principem otisku, budou klást na papír lepit různé materiály, natírat je tiskařskou (vodou ředitelnou) barvou a otiskovat ve více variantách. Volitelně budou moci vzniklé obrazy dokreslovat, či jinak dotvářet. Program je vhodné realizovat ve třech pracovních hodinách. PRŮBĚH HODINY: Žáci budou v úvodu seznámeni s prací Vladimíra Boudníka, prostřednictvím reprodukcí. U jednotlivých obrazů budou mít za úkol popisovat své pocity a asociace, které v nich daný obraz vyvolává. Budeme se také vztahovat k inspiraci skvrnou, hledání tvarů a věcí v abstraktních strukturách. Následně jim bude dán k dispozici materiál, který budou nanášet a lepit na papíry A2. Ty budou otiskovány. Obrazy mohou mít abstraktní charakter, nebo něco konkrétního reprezentovat. Žákům bude ponechána volnost a variabilita, jak díla dokončovat (úpravy formátu, dokreslování, skládání apod.). Na konci lekce bude z prací tvořena malá výstava, kde žáci budou moci komentovat své vlastní práce, i navzájem. Získané kompetence: Žákům se rozšiřují komunikační dovednosti, jsou seznámeni s principem abstrakce a volných asociací, získávají manuální dovednosti lepením a stříháním, jsou seznámeni s principem otisku a náhody. | Není potřeba speciálních dovedností. |
| Žáci 2. stupně ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově pro všechny předměty - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
Otisk: Varianta B Program bude zaměřen na získání základních dovedností v programu Adobe Illustrator a kreativní hru s mediálním překladem (přenos mezi digitálním a fyzickým prostředím). Výchozím médiem je opět strukturální grafika (otiskování různých materiálů, drobných objektů a struktur na papír pomocí tiskařské barvy). Žáci následně své výtvory budou fotit – nejlépe na Ipady, případně jinou dostupnou techniku. Fotografie budou následně vloženy do programu Adobe Illustrator jako podkladová vrstva, která má byt následně v programu dotvořena. Žákům jsou představeny základní dostupné možnosti: dokreslení nástrojem štětec, vektorizace a deformování tvaru, přidávání geometrických objektů apod. Žáci se sami rozhodují, jakým směrem dílo vedou. Až bude práce podle nich hotová, vytiskne se a položí se vedle původního tisku. Diskuse se mimo jiné zaměřuje na porovnání fyzické a digitální grafiky, na roli náhody při překladu z jednoho média do druhého a tvůrčí svobodu, která je těmito postupy získána. Základní dovednosti v programech Adobe se žákům budou hodit, protože práce s těmito, nebo podobnými programy, je již běžnou součástí školních předmětů. Obecně děti skrze popsaná cvičení získávají sebedůvěru a prostor k tvůrčímu vyjádření. Cílem je propojit konkrétní technologické a řemeslné dovednosti (tisk z výšky, ovládání grafických editorů) s tvůrčí hrou a svobodou. | Není potřeba speciálních dovedností. |
| Žáci 2. stupně ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Informatika, výtvarná výchova, mezioborově pro všechny předměty - prezentace projektů, zpracování zápisů ve škole, vyjádření myšlenek ve skice, vizuální doprovod v textu, vyjádření myšlenky pomocí kresby, obrazové zápisy. |
Dřevo | ||||
Poličky a police Což si tak “na vlastní ruce” vyzkoušet práci se dřevem a dozvědět se více o tomto tradičním řemesle? No jasně, u nás ve sférické dílně dřeva budete mít možnost se ponořit do světa dřeva, učit se základní řemeslné dovednosti a vytvořit si vlastní dřevěné projekty.
| Zde nejsou žádné speciální požadavky. |
| 2. stupeň, od 10 do 15 let, kapacita 14 dětí, délka 90 minut. | Návaznost v dějinách, skříně, sekretáře a kredence využívané v historii, ale i v současnosti. Mechanické namáhání (polic) ve fyzice. |
Není tužka jako tužka Pastelky a tužky denně používáme, ale známe je doopravdy? V dřevodílně půjdeme za poznáním výroby psací tužky či pastelky, dostaneme se k její historii a materiálu, ze kterého vznikala tuha. Zkrátka prozkoumáme tužku do detailů ze všech stran. Následně jí použijeme, abychom obkreslily materiál a budeme obrábět do té doby, než nám pod rukama vznikne stojánek na tužky.
| Zde nejsou žádné specifické předpoklady. |
| Žáci 2. stupně ZŠ 6. - 9. třída, kapacita 14 dětí, délka 90 minut. | Na tento program je možné navázat, ve výtvarné výchově, kresbou na papír s ukázkou stínování pomocí úhlů a grafitu. Případně v hodinách chemie a pokusy s grafitem. |
Kov | ||||
Hlavu si lámu v hlavolamu Naše mise je jasná: Chceme, aby žáci měli nejen povědomí o základních kovech, jako je měď, mosaz, ocel, stříbro a zlato, ale také aby je dokázali rozeznat podle jejich barvy, poznat jejich základní vlastnosti a porozumět různým způsobům jejich využití v našem každodenním životě. A co je tím, co náš program dělá opravdu jedinečným? Zážitek! Žáci se mohou těšit na dobrodružství, které je zavede do světa vědy a techniky, ať už budou vyrábět vlastní kovové výrobky, řešit hlavolamy nebo objevovat, jak kujné a tažné kovy mohou být způsobem upravovány. | Žádné speciální požadavky, jen se na nás těšit. |
| Žáci 2. stupně ZŠ 6-9. třída Kapacita 16 dětí, délka 90 min. | Logické a technické myšlení zábavnou formou a Jistá dávka trpělivosti a soustředění, překonávání neúspěchu a dokončení úkolu je v dnešní |
Buď LEANý! Chcete být LEANí a nevíte jak na to? Chcete ušetřit drahocenný čas? Rádi Vám poradíme. Přijďte a uvidíte, že budete přemýšlet, jak dělat věci trochu jinak! | Žádné speciální požadavky, jen se na nás těšit. | Bude doplněno | Žáci 2. stupně ZŠ 6 - 9. třída Kapacita 16 dětí, délka 90 min. | Bude doplněno |
Textil | ||||
Z čeho je moje tričko? Zajímáte se o věci kolem vás? Přemýšleli jste někdy nad tím, z čeho je vaše tričko a jak dlouhou cestu k vám urazilo? Máme pro vás praktický workshop, kde zjistíme, že není látka jako látka, z čeho se vyrábějí vlákna a jak se z nich stává oblečení. Necháme se inspirovat naší materiálovou knihovnou a osaháme si proces tkaní i pletení. Dozvíme se, jaké stroje ušily třeba naše tričko a sami si vyzkoušíme, jestli bychom to také dokázali. | Zde nejsou žádné speciální požadavky, jen chuť vyzkoušet nové věci. Paní učitelka se zeptá dětí na tyto dotazy: Kolik máte doma ve své skříni triček? Které je nejstarší? Máte nějaké oblíbené, kterého se nechcete vzdát, i když je staré? A my s těmito informacemi budeme dále pracovat. | Pochopit základy textilní výroby, možnosti využití a zpracování, potvrdit si teorii praktickými aktivitami. | 2. stupeň ZŠ, kapacita 15 dětí, délka 90 minut. | Praktické činnosti, cirkulární témata, udržitelnost, design, móda. |
IT / VR | ||||
(Sebe)Vědomě kyberprostorem Workshop "(Sebe)Vědomě kyberprostorem" je určen pro žáky druhého stupně základních škol a zaměřuje se na důležitou dovednost - bezpečné a uvědomělé chování online. Během tohoto workshopu se dozvíme, jak chránit svou online identitu, jak rozpoznat rizika, fake news a deepfake videa a fotografie na internetu a jak se chovat eticky v digitálním prostředí. V praxi se seznámíme s nástroji pro zabezpečení svých online účtů a budeme diskutovat o důležitosti zachování soukromí online. Tento workshop pomůže vyvinout kritické myšlení a dovednosti potřebné k bezpečnému a vědomému chování na internetu. |
|
| Žáci 6. - 9. tříd ZŠ, kapacita 40, délka 90 min. | Informační technologie; Digitální gramotnost; Digitální kultura a výzvy; Bezpečnost online; Kyberbezpečnost; Etika online. |
AI prakticky: Co všechno (ne)umí umělá inteligence Workshopové setkání "AI prakticky: Co všechno (ne)umí umělá inteligence" je navrženo speciálně pro žáky druhého stupně základních škol a umožní účastníkům poznat svět umělé inteligence z praktického hlediska. Během tohoto workshopu se dozvíme, jak AI funguje a jaké jsou její aktuální možnosti a omezení. Praktickými demonstracemi a cvičeními budeme sami experimentovat s AI aplikacemi a zjistíme, kde má AI své síly a kde narazíme na limity. Tímto způsobem žákům umožníme hlubší porozumění této technologie, která hraje stále významnější roli ve světě kolem nás. |
| Tento workshop je pro studenty skvělou příležitostí, aby se dozvěděly více o tom, jak umělá inteligence ovlivňuje náš každodenní život. Během tohoto workshopu se účastníci dozví, jak AI funguje, co všechno dokáže a také, kde jsou její omezení. Praktické ukázky a příklady jim pomohou lépe porozumět této technologii a zvýší jejich povědomí o jejím využití. Tento workshop podnítí zvídavost a zájem o svět AI a jeho vliv na naši společnost. Cílem workshopu je také poukázat na důležité etické, bezpečnostní a právní otázky, které se v současné době hlasitě ozývají ze všech koutů světa. | Žáci 2. stupně základních škol 6. - 9. třída, kapacita 14, délka 90 min. | Informační technologie; Digitální gramotnost; Digitální kultura a výzvy; Bezpečnost online; Povědomí o nových technologiích a jejich místě v dnešním světě; Využití nových technologií nejen ve vzdělávání; Umělá inteligence a další nové technologie inspirují k objevování dalších IT dovedností, které jsou potřeba pro jejich tvorbu a ovládání – např. základy programování. |
Cesta do virtuálního světa: Objevujeme virtuální realitu Tento workshop o virtuální realitě žákům nabízí fascinující zážitek a učení v několika fázích. Na začátku se žáci účastní interaktivního kvízu, který slouží k otevření diskuze o virtuální realitě. Teoretická část zahrnuje historický přehled a ukázky využití VR v praxi. V praktické části si ve skupinách sami vytvoříme virtuální svět a ZOO, což zahrnuje skupinovou i individuální práci. Pracujeme v aplikaci CoSpaceEdu a své návrhy skupina uvidí ve VR Headsetu. Každý student si samostatně vytvoří svou vlastní zoologickou zahradu, kterou poté pomocí VR Headsetu navštíví. Workshop zakončuje diskuse o přínosu virtuální reality a nabízí prostor pro dotazy a zpětnou vazbu. |
| Tento workshop dětem poskytne základní povědomí o virtuální realitě a umožní jim zažít několik interaktivních zážitků v tomto prostředí. Interaktivní prvky a praktická ukázka tvorby ve VR by měly být inspirací pro jejich vlastní kreativní projekty v této nové digitální realitě a pro její využití pro vzdělávání, objevování a výzkum. | Žáci 2. stupně ZŠ 6. - 9. třída, kapacita 14, délka 90 min. |
|
Objevujeme nové technologie: Interaktivní cesta do digitálního světa Tento workshop poskytne účastníkům fascinující pohled do světa nových technologií. Během této interaktivní cesty se seznámíme s tématy jako virtuální realita, umělá inteligence, robotika a internet of things. Vyzkoušíme si virtuální realitu, pochopíme základy programování robotů a budeme diskutovat o etických otázkách spojených s rozvojem nových technologií a jejich zapojení do běžného života. Tento workshop nabízí mladým jedincům inspiraci a náhled do digitálního světa, který bude hrát stále důležitější roli v jejich každodenním životě. |
| Tento interaktivní workshop pomůže studentům lépe pochopit a ocenit nové technologie a jejich význam v dnešním světě. Zároveň poskytne základní povědomí o umělé inteligenci, robotice a virtuální realitě a umožní jim zažít několik interaktivních zážitků v tomto prostředí. Interaktivní prvky a praktické ukázky by měly být inspirací pro jejich vlastní kreativní projekty v digitální realitě a pro její využití pro vzdělávání, objevování a výzkum. | Žáci 2. stupně ZŠ 6. - 9. třída, kapacita 14, délka 90 min. |
|
Základy programování aneb navrhneme si vlastní hru Kurz základů programování provádí studenty celým procesem programování. |
| Cílem tohoto kurzu je předat studentům proceduru jak přistupovat k programování aplikací na konkrétní zadání. Dalším cílem je zvýšit jejich schopnost orientace v programovacím prostředí Scratch, způsobu hledání dílčích příkazů, pochopení jejich významu a funkce a kriticky přemýšlet nad jejich výběrem a použitím. | Žáci 2. stupně 6. - 9. třída ZŠ, kapacita 14 studentů, 90 min. | Na kurz základů programování navazuje kurz Roboti ve Sféře, kde si studenti mohou naprogramovat aplikaci na ovládání robotického vozítka. Čím pokročilejší znalosti budou mít, tím složitější úlohy mohou řešit. Kurz take navazuje na dlouhodobý kroužek robotiky, jehož cílem je zvládnutí celé problematiky programování robotů. Pro různé kategorie a úrovně je možné se přihlásit do soutěží, které se obvykle konají ke konci školního roku (například https://www.microtela.cz/kategorie-souteze/) |